Monday, February 13, 2012

Nazar Yang Wajib Ditunaikan

Apa hukumnya jika tidak melaksanakan nazar?

Masa mengandung dulu, saya telah bernazar " Kalau la aku dapat anak perempuan' nanti  birthday dia aku nak buat sendiri la cake Princess ni..Masa tuh tgh mengidam nk membaking....tp bukan stakat membaking pecah telor pon x pandai lg..hehe..

JAWAPAN: Nazar ialah janji manusia kepada Allah kerana menghargai nikmat yang diterima atau mendapat hajat yang dicita. Janji tersebut wajib ditunaikan.

Nazar mewajibkan atas diri sendiri untuk melakukan sesuatu ibadah untuk Allah yang asal hukumnya tidak wajib. Firman Allah dalam Surah al-Haj ayat 29 : "Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu."

Ihsan dari:sini


Memandang birthday my little doter Next week, dengan semangat yg jitu,Usaha yg hangat-hangat taik aym ni.aku menjelajah Kedai bakeri ( Ini pon puas cari dlm google) penat pusing ropa-ropanya Mata aku yg x skolah kedai BS Bakery tu btol2 depan opis aku......dek kerana kekurangan ilmu pengetahuan dlm bidang ini aku menemuramah tokey kedai tuh la..story sket niat sebenaq aku dan amek la beberapa item yg diperlukan..Abes aku borong kat situ la..hehehe dah penuh kiri kanan tgn aku pon blah la..pasai mesti tokey kedai tuh dh nyampah nk tgk aku kan...


1st time try deko cake...Alang2 nk try deco trus terpikir nk buat Cinderella tp lain pulak jadinya..Tangan x bedung kot kecik2 dlu....Tp alhmadulillah walaupon deco agak  comot dan pemilihan warna yg agak pudaq tp jdik jugak rupanya..hehehe...

Erm resepi untuk kek kat dalam tuh aku print dari page K.yatie..Kek Coklat Kukus Mira..Sedap teramat sangat.. En Somi aku cakap la,,Babysitter Mia pon cakap mcm tuh jugak..aku??? x makan pon pasal dh kenyang mkn nasik masa tu.tp cik Siti buat muka x best ja ri tuh masa mkn..tp xpe...pasal ada 3 layer dlm tu yg aku combinekan mengikut cita rasa depa semua..

Untuk lapisan yang kek kat tengah aku  aku try  Blended Orange Cake dr page K.yatie jugak..Hehe kek ni memang sedap bagi aku la,,simple dan senang nk buat espe bg Newbie cam aku nih..ermmmm untuk layer nik..Cik siti tuh tersnyum panjang la..peberet dia rupanya..hehehehe...













1 comment:

  1. salam Mawar...

    Terima kasih sudi singgah blog akak

    Cantik kek tu.. walaupun baru pertama kali tapi hasilnya pada akak cukup membanggakan sekali..
    Akak pasti Mawar juga punya bakat terpendam yang kalau di gilap lagi bergermerlapan sinarnya..

    Akak pun selalu bernazar.. dan alhamdulillah setiap nazar tu akak dah tunaikan.. tapi biasanya nazar yang akak rasa akak termampu lakukan.. kadang2 takut juga nak bernazar yang bukan2 takut tak dapat laksanakan.. :)

    ReplyDelete